اســـــلامِ من

اسلام من , اخبار اسلامی,اخبار انقلاب

بایگانی
آخرین نظرات

چرا جوان زودتر منحرف می شود؟

شنبه, ۱۸ بهمن ۱۳۹۳، ۱۰:۲۴ ب.ظ


ایام جوانی و نوجوانی از مهم ترین دوران زندگی انسان به شمار می رود. روح فرد در این سنین آکنده از عشق و امید و آرزوست. این ایام درخشندگی و فروغ زندگی بوده و دوران قوّت و قدرت است. بلوغ نوجوانی میان همه ملّت ها مورد توجه خاص بوده و آن را یک شمول مهم و انقلابی پراوج در حیات آدمیان تلقی می کرده اند، آیین مقدس اسلام ضمن برنامه های جامع و سعادت بخش خود، توجه خاصی به نسل جوان معطوف داشته و آنان را از کلیه جهات تحت مراقبت کامل قرار داده است.

حضرت علی (ع) می فرمایند: «شیئانً لایعرَفُ فضلَهُما إلّا مَن فقد هما الشباب و العافیه.»1

حضرت علی (ع) می فرماید: دو چیز است که قدر فضیلت شان را نمی شناسد مگر کسی که آن را از دست داده باشد؛ یکی جوانی و دیگری تندرستی و عافیت.

این حدیث امام علی (ع) نعمت جوانی را در ردیف بزرگترین نعمت های الهی یعنی صحت و سلامت آورده است و به اندازه ای آن را مجهول القدر دانسته که می فرماید تنها در موقع فقدان جوانی می توان به ارزش آن پی برد.

پس موضع اسلام در برابر نوجوانان و جوانان موضعی است که آن ها را بزرگترین سرمایه ها تلقی کرده و از نیرویشان در جهت خیر و صلاح سعادتشان استفاده کرده است. از شور و نشاط جوانان و از قدرت جسمی آنان استفاده برده شده و بسیاری از مشکلات جامعة اسلامی زمان پیامبر (ص) از طریق آنان مرتفع گردیده است.

پیامبر گرامی (ص) جوانی را شعبه ای از جنون و دیوانگی نام می برد چرا که جوان به آسانی نمی تواند رفتار و خواسته های خود را با انتظارات شرع و عرف تطبیق دهد و به همین جهت امکان انحراف آن ها زیادتر شده و آسیب پذیری آن ها را بیشتر می کند. در برابر این صفت ها، قدرت های بدنی جوان افزایش یافته و باید از این نیرو بیشترین استفاده ممکن را داشته باشد حرکت تکاملی جوان از آمادگی و خودسازی او شروع شده و با طرح شدن مشکلات در زندگی باید مبارزه حقیقی خود را با نفس خویش آغاز نموده و این تهذیب را تا پیری ادامه دهد. از جمله خصوصیاتی که در این دوران با ایشان هست و اسلام آن را مهم ترین خصوصیات می داند،

 

علم آموزی و هدایت پذیری دوران نوجوانی می باشد. اسلام توجه زیادی به علم آموزی دارد و برای علم ارزش فراوانی قائل است. توصیه ها و تأکیدهایی که از سوی ائمه اطهار در مورد تعلیم آمده است، تکیه خاصی روی تعلّم در جوانی و نوجوانی دارد. اهمّیّت تعلیم و تعلّم در نوجوانی و جوانی به حدّی است که امام صادق (ع) جوانانی را که عالم و تحصیل کرده نباشند و از سویی هم متعلّم و دانشجو نباشند، جوانانی به حساب می آورد که جوانی خود را ضایع نموده و در نهایت به گناه آلوده خواهند شد.

پیامبر گرامی (ص) جوانی را شعبه ای از جنون و دیوانگی نام می برد چرا که جوان به آسانی نمی تواند رفتار و خواسته های خود را با انتظارات شرع و عرف تطبیق دهد و به همین جهت امکان انحراف آن ها زیادتر شده و آسیب پذیری آن ها را بیشتر می کند2

از خصوصیات دیگر هدایت پذیری است و این تأکیدی است برای پدران و مادران و نیروهای تبلیغی جامعه که باید کوشش های هدایت گر آنان متوجه ارشاد جوانان باشد. رسول اکرم (ص) در این باره می فرمایند:

به شماها درباره نوجوانان به نیک سفارش می کنم زیرا آن ها دلی رقیق تر و قلبی فضیلت پذیر دارند و مبنای این فضیلت پذیری را پذیرفتن سخنان الهی می¬داند و در موقعی اعلام می نماید که پیران از دعوت پیامبر (ص) سرباز می زنند حال که فضیلت پذیری و رقت قلب در جوانان به چشم می خورد، باید علومی را به آنان بیاموزیم که به زندگی او معنا دهد و سعادت او را تأمین کند.

 

آنچه که از مطالب فوق برداشت می شود، موقعیت برتر یک جوان و نوجوان در برخورداری از مواهب الهی در جهت سازندگی اوست و باید جوان را آگاه نمود تا وقوف کامل به این امر داشته باشد و زمینه پرورش چنین سعادتی باید توسط بزرگسالان در اختیار نوجوان قرار گیرد تا بتواند بهره کافی از اوقات خوش عمر خود داشته و پایه های پرورش معنویت ما و سازندگی روحش را بر مبنای چنین حرکت حیات بخش قرار دهد. و در برابر امکاناتی که در اختیار جوانان و نوجوانان گذاشته شده است. آفاتی هم به ظهور خواهد رسید که جوانان و نوجوانان باید مراقب این نوع از آفت ها باشند.



  • مسلمان

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی